Näringsvärde för DuVe Bulgur

Kolhydrater
Vi behöver kolhydrater varje dag och det är speciellt viktigt vid fysiska aktiviteter, eftersom de ger nödvändig energi för träning och tävling. Kolhydrater är avgörande både när det gäller konditionsidrott och explosiva sporter, utan kolhydrater kan inte våra muskler arbeta i sin fulla kraft. Kolhydrater ger också energi i vårt dagliga arbete och är tillsammans med fett och protein de energikällor vi har att tillgå. Kolhydrater lagras i våra muskler och lever som glykogen och finns där snabbt tillgängligt för fysiska prestationer. Vi har normalt lagrat mellan 1 000 - 2 000 kcal av kolhydrater i våra kroppar och det räcker till ca 1,5 timmes hög fysisk belastning.

Kolhydratsuppladdning
Vid kolhydratsuppladdning bör man 2 - 3 dagar före tävling, äta ca 300 - 400 g kolhydrater mer per dag än vanligt. Dela upp i flera måltider och drick mycket vatten, eftersom glykogen binder vatten.

Det är viktigt att välja rätt sorts kolhydrater
Efter varje måltid som vi äter höjs blodsockret. Hur snabbt och hur högt avgörs av vilken sorts kolhydrater vi äter. Det finns snabba och långsamma kolhydrater, ibland nämns även halv-snabba. Detta kallas även *GI-index (Glykemiskt Index). Kroppen eftersträvar alltid att hålla blodsockret på en så jämn nivå som möjligt.

Lågt blodsocker leder till bl.a. trötthet, koncentrationsproblem, sug efter sötsaker eller att man känner sig hungrig. Högt blodsocker kan ge upphov till sockersjuka (diabetes 2) och övervikt. Högt blodsocker kan också ge andra negativa effekter, såsom skador på hjärta och blodkärl och det gör även att vi åldras fortare.

För att få ner blodsockret utsöndrar kroppen insulin. Insulinet är ett hormon som får ner blodsockernivån, men det har en negativ effekt - det är fettbildande. För att undvika onödig fetma är det därför viktigt att hålla så jämn blodsockernivå som möjligt.

Långsamma kolhydrater
Det bästa sättet för att få ett jämt och balanserat blodsocker är att äta långsamma kolhydrater och så långt som möjligt undvika snabba kolhydrater. Det är bara direkt efter tävling och träning, när man snabbt behöver fylla på sina energidepåer, som man skall äta snabba kolhydrater.

Långsamma kolhydrater tas upp långsamt av kroppen och som ger en jämnare blodsockernivå. En jämn blodsockernivå gör att den energi som vi behöver såväl vid träning och tävling, finns lagrade i musklerna utan att insulinet byggt in onödigt fett i muskeln.

Långsamma kolhydrater finns i Duve bulgur. Snabba kolhydrater finns i bl.a. vitt bröd, läsk, frukostflingor, potatismos, snabbmakaroner och klibbigt ris.

Duve Bulgur har 69% kolhydrater per 100g.

1 g kolhydrat = 4 kcal

*GI-index är ett värde på hur snabbt ett livsmedel höjer blodsockret efter en måltid.

Duve Bulgur har GI-index 46
(källa: International Diabetes Institute, Australien)

Lågt GI
Medel GI
- 55
56 - 69
Högt GI

70 -

Se tabell för GI-index av olika livsmedel.

Vi behöver energi och näring
Vår kropp behöver många olika ämnen för att prestera bra resultat. Vi behöver vatten, kolhydrater, proteiner, fett, mineraler och vitaminer. Dessa ämnen tillsammans ger oss energi och näring, men det gäller att äta rätt. Om vi äter rätt mat, så räcker det oftast med det vi får genom våra måltider. Om vi äter fel, måste vi få energi och näring från annat håll, ofta genom olika energi, vitamin- eller mineraltillskott.

Utan energi kan vi inte springa, cykla, simma eller ens kunna andas. Näring behövs för att bygga upp och byta ut utslitna celler, producera alla enzymer och hormoner som behövs för att vår kropp skall kunna fungera.

Duve Bulgur innehåller kolhydrater, proteiner, fett, kostfiber, vitaminer och mineraler.

Protein
Protein är kroppens byggmaterial och finns i vävnader, hormoner och enzymer. Proteinet är också viktigt vid transport av syre och järn i blodet. Det används också som energireserv.

Proteinet finns främst i animaliska livsmedel t.ex. i kött, fisk, ägg och mejeriprodukter. Det finns även i vegetabiliska livsmedel.

Duve Bulgur innehåller 13% protein per 100 g.

*1 g protein = 4 kcal

Fett
Det mesta av fettet vi äter, använder kroppen som energi i vårt dagliga arbete eller vid träning och tävling. Det finns mättat och omättat fett. Mättat fett finns bl.a. i animaliska livsmedel, som kött och mejeriprodukter. Omättat fett finns i regel i vegetabiliska livsmedel t.ex. olivolja, spannmål och bordsmargarin, samt fisk.

Det mättade fettet har kroppen svårare för att använda som energi än det omättade. Det omättade fettet kan kroppen nästan direkt använda och det ger mycket energi. Det omättade fettet förbättrar också uthålligheten mer än det mättade fettet. Fett tillsammans med kolhydrater är avgörande för bra prestationer.

Duve Bulgur innehåller 1,7% fett per 100 g. Varav 74% är omättat fett och 26% mättat.

*1 g fett = 9 kcal

Kostfiber
Kostfiber håller igång magen och förhindrar förstoppning, stabiliserar blodsockret och gör att man känner sig mätt när man ätit.

Studier visar också att kostfiber minskar risken för hjärt-kärlsjukdom och vissa former av cancer.

Duve Bulgur innehåller 6% kostfiber per 100g.

Mineraler
Mineraler behöver vi för bl.a. benstommen, tänderna, blodet och muskelreflexerna.

Duve Bulgur innehåller 8 mineraler:

Järn behövs för att transportera syre från lungorna till kroppens alla vävnader.

Selen behövs för att skydda cellerna från fria radikaler. Selen hjälper också vissa vita blodkroppar i kroppens immunförsvar och ger skydd mot tungmetaller.

Zink behövs bl.a. för transport av koldioxid från vävnader till lungorna, genbildning och produktion av protein. Zink samverkar också med hormonet insulin som reglerar kolhydratomsättningen i kroppen.

Kalcium behövs för musklernas och nervernas funktion. Det behövs för att bygga upp benvävnaden, samt för att blodet skall kunna koagulera.

Koppar behövs för omsättningen av järn och syre. Det behövs för cellens försvar mot fria radikaler påverkas av koppar.

Fosfor behövs för musklernas och nervernas funktion och för uppbyggnaden av skelettet. Fosfor är även delaktigt vid kroppens energiproduktion.

Kalium behövs för att syra/basbalansen skall bli rätt, men också för att nerver, muskler och njurar skall fungera normalt.

Magnesium behövs för skelettets uppbyggnad och för nerv- och muskelfunktionerna.

(källa: Apotekets egenvårdgrupp, broschyr Vitaminer & Mineraler)

Vitaminer
Vitaminer behövs bl.a. för att motverka olika infektioner, stärka tänderna, för mörkerseende och att blodet skall koagulera. Kroppen måste ha vitaminer varje dag.

A-,D-, och K-vitaminer är fettlösliga och kan lagras i kroppen. B- och C-vitaminer är vattenlösliga och lagras inte, så dessa behöver vi få i oss varje dag.

Duve Bulgur innehåller 7 vitaminer:

Tiamin (B1, vattenlöslig) för omsättning av kolhydrater, för att muskler och nerver ska fungera normalt och för att kroppens energiproduktion ska vara normal.

Riboflavin (B2, vattenlöslig) behövs för energiproduktionen och förbränningen av fett, kolhydrater och protein.

Pyridoxin (B6, vattenlöslig) behövs för omsättningen av bl.a. kolhydrater och proteiner.

Alfa-Tokoferol (E, fettlöslig) E-vitamin som hjälper cellerna att skydda sig från fria radikaler

Folsyra (vattenlöslig) behövs för att kroppen skall kunna producera protein, men också för celldelning.

Niacin (vattenlöslig) behövs för kroppens energiproduktion och cellernas omsättning av fett och kolhydrater.

Pantotensyra (vattenlöslig) behövs för att kroppen skall kunna omvandla och använda kolhydrater, aminosyror och fett.

(källa: Apotekets egenvårdsgrupp, broschyr Vitaminer & Mineraler)

Näringsdeklaration
Ingredienser: 100% durumvete (81% fullkorn).

Näringsvärde per 100 g:

Energi Kj 1452

Energi kcal 347

Protein 13,2 g

Kolhydrat 68,6 g
(varav sockerarter 0,35 g)

Fett 1,7 g
(varav mättat fett 0,43 g)
(varav enkelomättat fett 0,28 g)
(varav fleromättat fett 0,98 g)

Natrium 5 mg

Kostfiber 5,65 g

Vitaminer & Mineraler per 100g:

Tiamin (B1) 0,19 mg

Riboflavin (B2) 0,10 mg

Pyridoxin (B6) 0,36 mg

Alfa-Tokeferol (E) 0,05 mg

Folsyra 27 mg

Niacin 7,30 mg

Pantotensyra 1,10 mg

Järn 1,40 mg

Selen 5,2 mg

Zink 1,50 mg

Kalcium 22 mg

Koppar 0,29 mg

Fosfor 240 mg

Kalium 350 mg

Magnesium 50 mg

Beta-karoten 10 mg